Stijldansen

Latin dansen


Salsa

De roots van de salsa liggen in het begin van de 20e eeuw.
Havana bestond in de jaren 20 uit verschillende culturen die aan elkaar werden verbonden.
Zo ook hun muziek: de Afro-Cubaanse muziek en de Noord-Amerikaanse charleston en foxtrot.
In het kleurrijke en dynamische culturele geheel, waren de Abakua, Congo en Yoruba (trommels) een niet meer weg te denken onderdeel van de koloniale traditie.
De sekten Palo Monte, Kimbasa, Mayombe en Briyumba lieten zich tijdens hun rituelen begeleiden door andere trommels genaamd Tambores Yuka.De drie trommels (Caja, Cachimbo en Mula) vormen de directe voorlopers van de tegenwoordige conga's in de salsa-orkesten.
Na WO II trokken veel Latino's (Cubanen, Puertoricanen, Colombianen en Venezolanen) naar de USA.
Ze brachten allemaal hun eigen muzieksoorten mee, met een enorme verscheidenheid aan namen.
De Cubanen namen bijvoorbeeld de son, guaracha, rumba en danzon mee en later ook de mambo en cha cha cha.
Puertoricanen brachten de bomba en plena mee.
Om het voor een buitenstander eenvoudiger te maken, werd er een verzamelnaam voor al deze namen gezocht: de salsa.
De salsa was toen een verzamelnaam voor alle Latijns-Amerikaanse ritmes.
In de jaren 70 is er echter een specifiek ritme aan de salsa toegekend, waardoor het een op zichzelf staande dans is geworden.
De salsa is dus ontstaan in New York, maar grotendeels afgeleid van - en geïnspireerd door - Cubaanse muziek.
Het geheimzinnige ritmische patroon van de salsamuziek lijkt in de eerste instantie een onrustig geheel dat gespeeld wordt door westerse en niet-westerse instrumenten.
Salsa is een muziekvorm, die opgebouwd is uit verschillende in elkaar gevlochten ritmische patronen en een melodie die bij gratie van het ritme het geheel versiert.
Zang, dans en muziek zijn in de salsa zeer sterk met elkaar verbonden.
De manier van salsadansen verschilt.
De Portorikanen en Cubanen leggen bijvoorbeeld het accent anders dan de bailadores op Curaçao.
De hedendaagse salsa is een krachtige uitvoering van de traditionele son.
De son is een muzieksoort die door de Cubanen naar New York werd gebracht.
Terwijl de salsa vanaf de jaren 70 de wereld begon te veroveren, ging de ontwikkeling van de son ook door.
Verschillende instrumenten werden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld een blazerssectie, piano, bongo's en kleine percussie, conga's, fluit en viool.
Hierdoor groeiden de son-trio's en kwartetten uit tot sextetos en uiteindelijk tot charanga orkesten.
Er werd ook gezocht naar nieuwe ritmes.
In de brede zin van het woord is salsa een verzamelnaam voor diverse soorten Latijns-Amerikaanse muziek en dans.
Salsa betekent in het Spaans echter 'saus'.
Cubaanse muzikanten gebruikten de term salsa ook wel om in een lied een smeuïg gedeelte aan te duiden.
In veel Zuid-Amerikaanse muziek komt een nummer na enkele coupletten tot een climax, meestal in het zogenaamde montuno-gedeelte.
Dit is een deel van een nummer dat iets extra's heeft, dat dus als het ware wordt overgoten door een saus.

<<<

Cha Cha Cha

Begin jaren 50 dook deze Latijns-Amerikaanse dans op in de Amerikaanse danszalen.
De cha cha cha is de populairste van de Latijns-Amerikaanse dansen. Deze dans, in de volksmond cha cha genoemd, is in 1953 in Argentinië ontstaan vanuit de mambo.
De schepper van de cha cha is Enrique Jorrin.
Ook aan de ontwikkeling van deze dans heeft hij erg veel bijgedragen. De Mambo is bekend uit de film "Dirty Dancing".
Men vond over het algemeen dat de Mambo een te gecompliceerd ritme had. De Cha-Cha heeft wat dat betreft een veel gemakkelijker ritme.
De muziek is wat langzamer dan die van de Mambo

Hoe dans je deze dans?

Passen van de man:
Met rechts 1 stap zijwaarts.
Met links 1 stap vooruit(gewicht op links)rechtervoet laten staan.
Gewicht terug op rechtervoet.
Met links 1 stap zijwaarts(cha).
Met rechts aansluiten.
Met links 1 stap zijwaarts(cha).
Met rechts 1 stap achteruit(gewicht op rechts)linkervoet laten staan.
Met rechts 1 stap zijwaarts(cha).
Met links aansluiten.
Met rechts 1 stap zijwaarts(cha).

Passen van de vrouw:
Met links 1 stap zijwaarts.
Met rechts 1 stap achteruit(gewicht op rechts)linkerveot laten staan.
Gewicht terug op linkervoet.
Met rechts 1 stap zijwaarts(cha).
Met links aansluiten.
Met rechts 1 stap zijwaarts(cha).
Met links 1 stap vooruit(gewicht op links)rechtervoet laten staan.
Met links 1 stap zijwaarts(cha).
Met rechts aansluiten.
Met links 1 stap zijwaarts(cha).

Danshouding:
De linker arm van de heer wordt op oorhoogte in licht gebogen stand gehouden en de dame legt haar rechterhand op de hand van de heer waarna de vingers gesloten worden(1) De rechterhand van de heer ligt op het linker schouderblad van de dame net iets meer naar de zijkant dan bij de Ballroom(2) De dame legt haar linkerhand op de bovenarm van de heer(3) Verschil met Ballroom is hier dat de basishouding niet met de buiken tegen elkaar is. Je staat bij Latin altijd iets uit elkaar.

Dansrichting:
Voor deze dans bestaat er geen bepaalde dansrichting. Zij wordt gewoon ergens op de vloer gedanst.
De basis voor deze dans is stap-stap(en terug)-cha-cha-cha. (cha cha cha staat voor zij-sluit-zij)

Muziek voor de Cha Cha Cha:
~ Another chance - Roger Sanchez
~ Can't get you out of my mind - Kylie Minogue
~ Come along - Titiyo
~ It's raining men - Geri Halliwell
~ Little L - Jamiroquai
~ Ritmo - Georgina ft. Janet
~ Starlight - The Supermen Lovers
~ The real life - .Raven Maize
~ Quizas, Quizas, Quizas - Helmut Lotti
~ Dromen zijn bedrog -Marco Borsato
~ Banger hart - Rob de Nijs
~ Denk het niet - N.U.H.R.
~ Iemand zoals jij - Clouseau
~ Samen apart - Guus Meeuwis
~ Denk nou eens na - Guus Meeuwis
~ Het recept - Guus Meeuwis

<<<

Rumba

In deze dans is de invloed te merken van de Afrikaanse negers, die ongeveer 4 eeuwen geleden als slaven naar Cuba werden gebracht.
Zij namen evenals de Spanjaarden hun dansen en gezangen mee.
Beide trokken wederkerig voordeel uit hun muziek.
In 1850 is hierdoor de rumba ontstaan.
Pas in 1950 werd de rumba populair, door de invloed van de muziek die 'in' was in die tijd.
De Rumba wordt nu vaak uitgebeeld als de verleidingsdans.
Het is de bedoeling van de dame de heer tijdens de dans te verleiden.
Dit gebeurt door middel van oogcontact, dichterbij dansen en dan afstoten en verleidende figuren.
De Rumba wordt ook wel gezien als de langzame Cha cha cha.

Hoe dans je deze dans?

Passen van de man:
Met rechts 1 stap zijwaarts.
Met links 1 stap vooruit(gewicht op links en daarna terug op rechts).
Met links 1 stap zijwaarts. Waarna er 1 tel gewacht wordt.
Met rechts 1 stap achteruit(gewicht op rechts en daarna terug op links).
Met rechts 1 stap zijwaarts.

Passen van de vrouw:
Met links 1 stap zijwaarts.
Met rechts 1 stap achteruit(gewicht op rechts en daarna terug op links).
Met rechts 1 stap zijwaarts. Waarna er 1 tel gewacht wordt.
Met links 1 stap vooruit(gewicht op links en daarna terug op rechts).
Met links 1 stap zijwaarts.

Danshouding:
De linker arm van de heer wordt op oorhoogte in licht gebogen stand gehouden en de dame legt haar rechterhand op de hand van de heer waarna de vingers gesloten worden.
De rechterhand van de heer ligt op het linker schouderblad van de dame net iets meer naar de zijkant dan bij de Ballroom.
De dame legt haar linkerhand op de bovenarm van de heer.

Dansrichting:
Voor deze dans bestaat er geen bepaalde dansrichting.
Zij wordt gewoon ergens op de vloer gedanst.
De basis voor de rumba is stap-stap(en terug)-slow.

Muziek voor de Rumba:
~ Out of reach - Gabrielle
~ Somos Novios - Helmut Lotti
~ Volver - Helmut Lotti
~ Maria Elena - Helmut Lotti
~ Ave Maria No Morro - Helmut Lotti
~ Puerto Mont - Helmut Lotti
~ Mi Corazon - Helmut Lotti
~ Quiereme Mucho - Helmut Lotti
~ Mi Buen Amor - Gloria Estefan
~ Mucho Corazon - Luis Miguel
~ Manana De Carnaval - Luis Miguel
~ Just Another Day - Jon Secada
~ No Me Conoces - Marc Anthony
~ Als je lacht - Erik Mesie
~ Hou me vast - Kadanz
~ Samen - Clouseau
~ Vertrouwen - Guus Meeuwis
~ Toen jij nog bij me was - Guus Meeuwis
~ Schilderij - Guus Meeuwis

<<<

Samba

Het ritme van de samba is ontstaan in Afrika.
De negerslaven namen de muziek mee naar Brazilië waar de samba de nationale dans is geworden.
Bij elke feestelijke gebeurtenis wordt sambamuziek gespeeld en wordt er uitbundig gedanst.
De voorloper van de samba was de Maxixe.
De wereldtentoonstelling in New York zorgde in 1939 voor de grootste verspreiding van de samba.
Tegen het einde van de 2e Wereldoorlog werd de samba ook in Europa populair.

Hoe dans je deze dans?

Passen voor de heer:
- Met links 1 stap naar voren op de teen met een sprongetje.
- Met rechts aansluiten.
- Gewicht overplaatsen op Links.
- Met rechts 1 stap naar achteren op de teen met een sprongetje.
- Met links aansluiten.
- Met rechts 1 stap naar achteren op de teen met een sprongetje.

Passen voor de dame:
- Met rechts 1 stap naar achteren op de teen met een sprongetje.
- Met links aansluiten.
- Gewicht overplaatsen op rechts.
- Met links 1 stap naar voren op de teen met een sprongetje.
- Met rechts aansluiten.
- Met links 1 stap naar voren op de teen met een sprongetje.

Danshouding:
De linker arm van de heer wordt op oorhoogte in licht gebogen stand gehouden en de dame legt haar rechterhand op de hand van de heer waarna de vingers gesloten worden.
De rechterhand van de heer ligt op het linker schouderblad van de dame net iets meer naar de zijkant dan bij de Ballroom.
De dame legt haar linkerhand op de bovenarm van de heer.

Dansrichting:
In tegenstelling tot eerdere Dansen wordt de Samba wel in een richting gedanst.
Door de wisseling van zijdes kan er niet specifiek gezegd worden of de zijde voor de heer of voor de dame is.
Wel kan verteld worden dat er, net als bij de Ballroom dansen, tegen de klok in gedanst wordt.
Dit houdt in met het gezicht naar de muur linksaf.
Het ritme van de samba is Slow en Quick- Slow en Quick in de volgorde stap-sluit-pas op de plaats.

Muziek voor de Samba:
~ Ain't it funny - Jennifer Lopez
~ Amor - Helmut Lotti
~ Margarita - Helmut Lotti
~ El Palomo - Helmut Lotti
~ Bailamos - Enrique Iglesias
~ Liefde in de nacht - Nico Landers

<<<

Paso Doble

De muziek van de paso doble wordt gespeeld bij stiergevechten als 'het
gevecht' op zijn hoogst is. De dans beeldt een stierengevecht uit: de heer
stelt de matador voor en de dame de 'el capa', oftewel het rode doek (en
niet zoals velen denken de stier).
Deze dans kwam voor het eerst echt in de mode rond 1910. De vertaling voor
'de paso doble' is 'de dubbele Stap'.

Hoe dans je deze dans?

Stappen voor de heer
- In de volgorde rechts links 4 passen op de plaats op de tenen.
- Met rechts 1 stap opzij.
- Met links sluiten.
- Met rechts 1 stap opzij.
- Met links sluiten.
- Hoog op de tenen staan en je rechter hak laten zakken om een appél te maken, linker knie op tillen.
- Met je linker voet 1 stap opzij.
- Met je rechter voet 1 stap in de zelfde richting naar voren.
- Met je linker voet 1 pas rechts naar voren en dan halve draai maken,zodat je voor de dame eindigt met het gezicht naar haar toe.
- Met rechts 1 stap naar achteren.
- Met links 1 stap links naar achteren kwartslag draaien naar rechts.
- Met rechts 1 stap opzij.
- Met links aansluiten.

Stappen voor de dame
- In de volgorde links rechts 4 passen op de plaats op de tenen.
- Met links 1 stap opzij.
- Met rechts sluiten.
- Met links 1 stap opzij.
- Met rechts sluiten.
- Hoog op de tenen staan en je linker hak laten zakken om een appél te maken, rechter knie op tillen.
- Met je rechter voet 1 stap opzij
- Met je linker voet 1 stap in de zelfde richting naar voren
- Met je rechter voet 1 kleine stap naar voren.
- Met links 1 stap naar voren.
- Met rechts 1 stap naar rechts naar voren tussen de voeten van de heer dan kwartslag draaien naar links.
- Met links 1 stap opzij.
- Met rechts aansluiten.

Danshouding:
Aangezien deze dans geen specifieke basispas heeft, is hier een Appél met promenade beschreven
De linker arm van de heer wordt op oorhoogte in een gebogen stand van bijna 90 graden gehouden en de dame legt haar rechterhand op de hand van de heer waarna de vingers gesloten worden.
De rechterhand van de heer ligt op het linker schouderblad van de dame net iets meer naar de zijkant dan bij de Ballroom.
De dame legt haar linkerhand op de bovenarm van de heer.
Beide dansers staan hoog op de tenen volledig rechtop en gestrekt.

Dansrichting:
Ook bij de Paso Doble is er sprake van een dansrichting ook hier wisselen zijden zich zeer snel en vaak af, maar ook hier danst men tegen de klok in.
Het ritme van de Paso is niet als basis ritme te beschrijven omdat
er geen bepaalde basispas bestaat.

Buitenlandse muziek voor de Paso Doble:
~ Hay Fiesta En La Hacienda - Helmut Lotti
~ 't Nachts na tweeën - De Havenzangers
~ De trouwe huzaar - De Havenzangers
~ Wordt nooit verliefd want dan ben je verloren - De Havenzangers
~ Eviva Espana - Zangeres zonder naam
~ Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben - Guus Meeuwis

<<<